Spiser næsten kun om natten :(

12. november 2015

Alder:
3 mdr.

Spiser næsten kun om natten :(

Hej Helen.

Nu er vores dejlige dreng blevet 3,5 måned. Han er god som dagen er lang og vi har ikke de store udfordringer med ham. Han er glad og tilfreds. Men på en eller anden mystisk måde, så føles det som om, at han har fået vendt om på dag og nat. I hvert fald hvad mad angår mad.

Han bliver puttet ca. kl. 19-20, hvor han falder fint i søvn og så sover han indtil kl. 6 næste morgen. Kun afbrudt af, når han er sulten.
I løbet af en nat af denne længde, så vågner han og er sulten ca. 3 gange. Det er omkring kl. 22/23, kl. 2 og kl. 5. Sådan ca. Så vågner han kl. 6 og er helt klar til leg. Men af gode grunde ikke sulten.

Når han har været oppe ca halvanden time, så kommer han ud i barnevognen og sove, hvor han nemt kan sove 3-4 timer. Så kl. bliver hurtigt omkring middagstid, inden han får den første flaske siden natten.

Jeg laver 150 ml MME (allomin syrnet, da hans mave ikke tåler andet), som er 180 ml færdigblandet. Denne flaske spiser han aldrig op. Der er gerne mindst 50 ml. tilbage, nogle gange ...

Annonce

... mere.

Hvis han bliver tilbudt en flaske omkring kl. 15, så spiser han stort set ingenting, og det er som regel først, når vi nærmer os kl. 17/18 om aftenen, at han er rigtig sulten. Og her er mønsteret det samme i forhold til mængde af mad.

Som bonus info kan jeg fortælle, at han vejer 6,8 kg og måler 65,5 cm. Så han trives i stor stil.

Men kan jeg på nogen måde få ham vænnet til at tage et længere stræk om natten? Jeg har forsøgt at få mere mad i ham lige inden han skal sove, men det er som om at MME bare slet ikke siger ham noget. Han tygger for det meste bare på flaskesutten og skubber den ud med tungen. De første 50-70 ml. spiser han nogenlunde fint, men resten kan være en kamp.

Jeg håber meget, at du kan komme med lidt inspiration. Så hans søvn blev lidt mere sammenhængende om natten. Han vågner min. 3 gange hvor han er sulten, men derudover vågner han også en del gange, hvor han bare lige skal have sutten. Så han sover meget mere utroligt om natten end om dagen.

Med venlig hilsen
Elliotts mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.